در این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که اگر شخصی از روی اکراه مرتکب قتل دیگری شود و فعل وعده داده شده و فعل خواسته شده قتل باشد ،ایا ارتکاب ان جایز است یا خیر ؟در بین امامیه دو قول مطرح است جمهور فقها با توجه به روایتی که وجود دارد معتقدند در قتل اکراه شرعا محقق نمی شود و در صورت قتل مباشر قصاص و مکره تا زمان مرگ حبس می شود.اما مرحوم ایت الله خوئی معتقدند موضوع وارد در باب تزاحم است و شخص مختاراست.پس از بررسی دو قول و ادله طرفین اعم از روایت مورد استناد و سایر دلایل به نظر می رسد قول به جواز قتل دیگری عند الاکراه منطبق با مبانی شرعی و عقلی است . چرا که روایت بلحاظ دلالت مورد تردید و مسئله دماء محل احتیاط است.همچنین فروعات مطرح در مسئله مثل جایی که فعل وعده داده شده بیش از قتل یک نفر باشد ,تبعی یا استقلالی بودن مجازات مکره یا آمر,ضمان یا عدم ضمان مکره در مقابل مباشر اگر مجبور به پرداخت دیه شود و قصاص مکره در صورت قصاص مباشر نیز اجمالا مورد بررسی قرار گرفته است.
کلید واژه ها:اکراه -اکراه در قتل-مکره-مباشر- قصاص- قتل عمد
چکیده مقاله بررسی نظر مشهور و ایت الله خوئی(ره)در باب اکراه در قتل
قتل ,مکره ,اکراه ,مباشر ,قصاص ,قول ,شود و ,در قتل ,داده شده ,دو قول ,اکراه در
درباره این سایت