برای استخراج و استنباط در علم نحو  مانند هر علمی نیاز به منابع و ادله ای است.هر چند در مورد تعداد این ادله در بین علمای نحو اختلاف وجود دارد،اما انچه که همه بر ان متفقند، کلام اعراب حجت است.منظور از عرب حجت کسانی هستند که پیش از اختلاط و فساد در زبان عربی به ان تکلم می کردند. برای استنباط قواعد نحوی روایات نبوی از دو جهت دارای اهمیت است اولا ایشان افصح عرب است ثانیا بر مبنای علمای نحو جزو عرب حجت می باشند پس قاعدتا کلامشان باید یکی از منابع مهم نحو باشد اما بر خلاف وضوح مقدمات ذکر شده درباب حجیت یا عدم حجیت روایات نبوی در علم نحو اختلاف زیادی وجود دارد .مهمترین دلیل کسانی که قائل به عدم جواز شده اند امکان(بلکه وقوع) نقل به مضمون شدن روایات است . همچنین وجود روایات با الفاظ وتراکیب شاذ و بعضا غیر فصیح ،ممنوعیت کتابت احادیث در زمان عرب حجت تا زمان عمربن عبدالعزیز و وجود روایاتی که با مضامین واحد و با الفاظ مختلف روایت شده اند جزو دلایل این گروه است.در مقابل قائلین به جواز به اکثر این شبهات پاسخ داده اند .اما شبهه ای که نهایتا قائلین به جواز از پس پاسخ به ان بر نمی ایند امکان نقل به مضمون و معنی شدن روایات است که صرف احتمال ان باعث تضعیف قول قائلین به حجیت و عدم امکان استناد به لفظ احادیث است.و تنها احادیثی قابل استنادند که لفظ انها قطعی الصدور است و لفظشان  به جهتی موضوعیت داشته است.

چکیده مقاله بررسی نظر مشهور و ایت الله خوئی(ره)در باب اکراه در قتل

چکیده مقاله احتجاج به حدیث نبوی در علم نحو عربی

مقدمه مقاله خاتمیت و پاسخ به شبهات بهاِِِییت

نحو ,روایات ,وجود ,عرب ,حجت ,ان ,قائلین به ,علم نحو ,در علم ,عرب حجت ,به جواز

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

قاصدک بارون برق -الکترونیک و الکتروتکنیک ناحیه 2 نظام صنفی کارهای کشاورزی استان زنجان historical-places-of-iran پایانامه نویسی و مقاله نویسی پیشرفته مشاوره آموزش تحقیق اجرا در حوزه مدیریت، بازاریابی، ارتباطات، فروش، برند، تبلیغات ایران موزیک shayanoptict narvanifa وبلاگ نمایندگی آزادی